Nízkosacharidová dieta je jednou z módních diet. Zhubnete po této dietě? Podívejte se na principy nízkosacharidové diety.

Zkuste si představit, že z vašeho jídelníčku zmizí nejen veškeré cukry a sladkosti, ale také pečivo, obiloviny, brambory, ovoce. A naopak v něm přibude maso, ryby, vejce, tučné sýry, neslazené mléčné výrobky, houby a bude v něm i trocha zeleniny. Zajistí vám strava s minimem sacharidů, zato s nadbytkem bílkovin a tuků zdraví a štíhlou postavu? Jaké změny vás čekají při tomto typu stavování? Pojďte se podívat na principy nízkosacharidové diety. Jak na hubnutí bez sacharidů?

Dietní jídelníček u nízkosacharidové diety vypadá zhruba takto. Ano, bez sacharidů, cukrů i ovoce. Zato s mase – bez problémů i s tlustým, s vejci a s tlustými mléčnými výrobky.

Dietní jídelníček u nízkosacharidové diety vypadá zhruba takto. Ano, bez sacharidů, cukrů i ovoce. Zato s mase – bez problémů i s tlustým, s vejci a s tlustými mléčnými výrobky.

Principy nízkosacharidové diety

Příznivci nízkosacharidové diety viní z nadváhy sacharidy, proto je téměř vylučují ze stravy. Pozor, nepleťte si cukry a sacharidy – nejde totiž jen o samotné cukry! Množství sacharidů je sníženo na 70 až 50 g denně a u Atkinsovy diety zpočátku dokonce na 20 g denně. Podle vyznavačů nízko sacharidové stravy tělo nesmí dostat téměř žádné sacharidy, aby mohlo spalovat tuky. Při nízkosacharidové dietě a hubnutí je třeba dodržet těchto pět pravidel:

1. Vyhýbejte se bílým sacharidům a výrobkům z nich                      

Příznivci nízkosacharidové stravy tvrdí, že veškerý chléb, rýže, obiloviny, brambory, těstoviny, tortily a obalovaná smažená jídla jsou bělená. Při bělení se prý mimo jiné používá kysličník chloričitý, který vytváří v kombinaci se zbytkovým proteinem ve většině těchto potravin alloxan, který způsobuje diabetes. Kromě toho bílé sacharidy, stejně jako všechny ostatní sacharidy jsou příčinou nadváhy a obezity.

2. Jezte pořád dokola pár stejných jídel

Konzumace několika málo stejných jídel, kombinovaných ze tří skupin potravin, proteinů, luštěnin a některých druhů zeleniny, vám zajistit úbytek tukových zásob.

3. Nepijte kalorie

Některé nápoje, např. mléko nebo slazené nápoje, obsahují kalorie. Pokud chceme zhubnout, měli bychom se jim vyhnout. Nejvhodnější nápoje jsou voda a neslazené čaje. Lze si dopřát také menší množství kávy a červeného vína. Bílému vínu, pivu a tvrdému alkoholu bychom se měli vyhnout.

4. Nejezte ovoce – říkají přísně principy nízkosacharidové diety

Principy nízkosacharidové diety doporučují vyhýbat se ovoci. To kvůli sacharidům, které obsahuje a které podporují ukládání tuku. Povoleno je pouze menší množství avokáda, které obsahuje minimum sacharidů, ale hodně tuků. Zejména kvůli této své části patří nízko sacharidová dieta mezi kontroverzní.

5. Jeden den v týdnu můžete jíst jakékoliv potraviny

Tímto dnem má být prý nejlépe sobota. V tento den se může jíst vše, co nízko sacharidová strava zakazuje, např. zmrzlina i sladké tyčinky. V tomto jediném dnu v týdnu dostane tělo sacharidy, po kterých celý týden toužilo. Tento „antidietní“ den má pomoci tělu přejít na stravu s minimem sacharidů. Není třeba se obávat vyššího nárůstu tuků – za jediný den se nezmění metabolismus.

Nízkosacharidová dieta zakazuje nejen cukry, ale i veškeré sacharidy, včetně ovoce a většiny zeleniny. Naopak, povolené je maso, tuky, vejce a tučné mléčné výrobky.

Nízkosacharidová dieta zakazuje nejen cukry, ale i veškeré sacharidy, včetně ovoce a většiny zeleniny. Naopak, povolené je maso, tuky, vejce a tučné mléčné výrobky.

Co vás čeká aneb plusy a minusy nízkosacharidové diety

Vyhýbat se potravinám, které obsahují pouze sacharidy, tj. bílé pšeničné mouce a výrobkům z ní, rýži, slazeným nápojům, sušenkám a dalším sladkostem, zajistit denně svému tělu dostatek vhodných tekutin i pohybu jsou zásady, které vedou k úbytku tukových zásob. Jsou to také výhody nízkosacharidové diety. Bohužel jediné. U tohoto typu stravy převažují podle odborníků spíše nevýhody. Podle lékařů se u této diety nejenže trvale nezhubnete, ale při jejím dlouhodobém držení si poškodíte zdraví. Nízko sacharidová strava je vhodná pouze krátkodobě pro aktivní sportovce, kteří potřebují rychle zhubnout a zvýšit si množství svalové hmoty. Při pravidelném tréninku má tato dieta krátkodobý efekt. Lékaři varují před jejím dlouhodobým držením. Principy nízkosacharidové diety nepovažují vůbec za ideální.

Takto vypadá ideální snídaně při nízko sacharidové dietě. Ještě lepší by to bylo zcela bez chleba.

Takto vypadá ideální snídaně při nízko sacharidové dietě. Ještě lepší by to bylo zcela bez chleba.

Pokud tělo nedostává glukózu ze sacharidů, štěpí ji z glykogenu v játrech a svalech. Po vyčerpání zásob glykogenu je tělo donuceno využívat energii štěpením tuků. Příznivci nízkosacharidové diety zajásají, o to jim jde. Jenže tělo si bere energii také štěpením bílkovin, což je nežádoucí stav, mimo jiné dojde k ochablosti svalů a k jejich úbytku.

Dojde také k procesu zvanému ketóza, při kterém vznikají odpadní toxické látky.  Ketóza má podle zastánců nízko sacharidové stravy údajně léčivé účinky. Ketóza vám sice umožní rychle zhubnout a vyrovnat hladinu glukózy v krvi, ale toxické látky vzniklé ketózou zaplavují tělo, nadměrně zatěžují a poškozují játra i ledviny. Ketóza je stav, při kterém vlivem metabolické přeměny tuků a bílkovin vzniká v těle mnoho kyselých sloučenin, které ho uvádějí do stavu překyselení. Na zpracování a vyloučení toxinů spotřebovává tělo vitamíny a minerály a zároveň nízkosacharidová strava mu jich nedodává dostatek. Kromě toho tělo nedostává ani dostatek enzymů a vlákniny.

Maso, a to i to tučné, si lze dát v rámci nízkosacharidové diety kdykoliv. Ideálně však zcela bez příloh, maximálně se zeleninou.

Maso, a to i to tučné, si lze dát v rámci nízkosacharidové diety kdykoliv. Ideálně však zcela bez příloh, maximálně se zeleninou.

Následky dlouhodobého držení nízkosacharidové stravy nejsou pro tělo příznivé

Principy nízkosacharidové diety upřednostňují živočišní stravu. Nadměrná konzumace potravin živočišného původu s nedostatkem vlákniny však podle lékařů zvyšuje hladinu cholesterolu a tím i riziko aterosklerózy. Následným překyselením organismu mohou vzniknout kožní onemocnění, artróza, srdeční onemocnění. Mezi další negativní projevy patří únava, bolesti hlavy a kloubů, zápach z úst, zhoršené vidění, nedostatečné mozková výkonnost, dehydratace, poškození jater a ledvin, zácpa, bolesti břicha, nadýmání, zvýšené riziko vzniku rakoviny kvůli rozkladným hnilobným procesům ve střevě.

Podle lékařů strava s vysokým obsahem bílkovin živočišného původu, vysokým obsahem tuků a nízkým obsahem polysacharidů zvyšuje riziko vzniku infarktu myokardu až o 60 %, zvyšuje riziko nádoru tlustého střeva, konečníku, slinivky břišní a také zvyšuje riziko poškození a selhání jater.

Vlivem nadměrného příjmu bílkovin dochází k hromadění kyseliny močové v kloubech. Kyselina močová vzniká jako odpadní produkt při štěpení bílkovin, její nadbytky působí v těle různé problémy, např. dnu.

Hubnutí je jen krátkodobý efekt nízkosacharidové diety

Po nízkosacharidové stravě sice zhubnete rychle, ale ne trvale. Úbytek tělesné hmotnosti je dán zejména ztrátou vody a při přechodu na běžnou stravu se váha opět vyhoupne na původní nebo dokonce vyšší hodnotu. Dalším efektem je sacharidový hlad jako způsob, kterým tělo oznamuje nedostatek sacharidů. Bez cukru a bílé pšeničné mouky se naše tělo obejde, ale neobejde se bez sacharidů, mezi které patří škroby a vláknina. Celozrnné obiloviny a výrobky z nich, luštěniny, brambory, neloupaná rýže, med, ovoce a zelenina zajistí tělu dostatek sacharidů, vlákniny a také mu dodají vitamíny, minerály, enzymy a další potřebné látky.

Efekt hubnutí při nízko sacharidové dietě je podle odborníků bohužel jen krátkodobý. Jde o typickou dietu s jo-jo efektem.

Efekt hubnutí při nízko sacharidové dietě je podle odborníků bohužel jen krátkodobý. Jde o typickou dietu s jo-jo efektem.

Podle lékařů bychom se neměli vyhýbat sacharidům. Tyto principy nízkosacharidové diety nepokládají za správné. Měli bychom se vyhýbat pouze jednoduchým cukrům. Klíčem ke štíhlosti je pravidelná strava rozdělená do několika menších porcí během dne. Strava má obsahovat dostatek všech potřebných látek, tuků rostlinného i živočišného původu, rostlinných i živočišných bílkovin, vitamínů, minerálů a také sacharidů včetně vlákniny. Vláknina patří rovněž mezi sacharidy.

Důležitý je i vhodný pravidelný pohyb a dodržování pitného režimu. Nejvhodnější nápoj je obyčejná voda, které bychom měli vypít aspoň 2 litry denně. Naopak bychom měli vyřadit všechny slazené nápoje. Klíčem k dosažení ideální váhy a zdraví není žádná dieta se silným omezením některé ze základních živin, ale pročištění organismu a přechod na zdravou stravu. Pokud výrazně omezíte sacharidy nebo tuky, nedosáhnete dlouhodobého úbytku vaší tělesné hmotnosti a navíc pokud se budete tímto způsobem dlouhodobě stravovat, poškodíte si zdraví.

Zdroj obrázků: Shutterstock, koláže ContentPub s.r.o. – specialista na copywriting a vizualizaci obsahu

CHCI MAGAZÍN ZDRAVÍ A KRÁSA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Zdraví a krása do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem největší komunity lidí, kteří si váží své zdraví a chtějí být krásnými.

Váš e-mail