Vitamin A ovlivňuje nejen náš zrak, ale právě díky němu dokáže být naše pleť svěží a mladistvá. Podívejte se, proč naše tělo A-čko potřebuje.

Proč potřebujeme vitamín A? Vitamin A, čili retinol, je nezbytný nejen pro dobrý zrak, ale i pro diferenciaci buněk různých tkání, pro podporu imunitního systému, reprodukci a odpovídající růst. A-čko je rovněž nezbytné pro tvorbu kolagenu i pro dobrou kvalitu vlasů a zdravou pokožku. Zpomaluje stárnutí pleti a udržuje ji jemnou a pružnou. Pro dobrý zrak je třeba tělu dodávat nejen dostatek tohoto vitaminu, ale i dostatek zinku.

Beta-karoten, co je provitamin vitaminu A, stejně jako vitamíny C a E, patří mezi antioxidanty. Antioxidanty chrání naše tělo před škodlivými účinky volných radikálů a všech oxidačních procesů. Společné užívání beta-karotenu s vitamíny E a C zesiluje antioxidační účinky. Beta-karoten podporuje činnost imunitního systému a chrání naši kůži před intenzivním slunečním zářením.

Vitamín A, retinol, je nejdéle známým vitamínem. Naše tělo ho získává nejen prostřednictvím potravy. Vytváří si ho z beta-karotenu, který je provitamínem vitaminu A. Naše tělo je chytré – přemění pouze tolik beta-karotenu na A-čko, kolik skutečně potřebuje. Množství přeměny závisí na obsahu vitaminu A v našich tkáních. Zbytek beta-karotenu se bez přeměny ukládá v různých orgánech.

Vitamín A, retinol, je nejdéle známým vitamínem. Naše tělo ho získává nejen prostřednictvím potravy. Vytváří si ho z beta-karotenu, který je provitamínem vitaminu A. Naše tělo je chytré – přemění pouze tolik beta-karotenu na A-čko, kolik skutečně potřebuje. Množství přeměny závisí na obsahu vitaminu A v našich tkáních. Zbytek beta-karotenu se bez přeměny ukládá v různých orgánech.

Vitamín A i jeho provitamin beta-karoten jsou citlivé na působení zvýšené teploty, na oxidaci kyslíkem i na kyselé prostředí. V přítomnosti přirozených antioxidantů jsou však odolné proti destrukci, ztráty jsou cca 10 až 40 %.

Když nám vitamin A chybí

Projevy nedostatku vitaminu A jsou ve vyspělých zemích ojedinělé. Nedostatek vitamínu A se nejdříve projeví na pokožce, která je suchá, olupuje se a může se vytvářet i akné. Dalšími projevy nedostatku vitamínu A jsou suché vlasy, lámající se nehty, zpomalené hojení ran a postupná ztráta vidění za šera, tzv. šeroslepost. Při velkém nedostatku vitamínu A může dojít k úplnému oslepnutí. U dětí se nedostatek vitamínu A projevuje také zastavením růstu.

Jedním z projevů nedostatku vitaminu A bývá suchá a olupující se pokožka.

Jedním z projevů nedostatku vitaminu A bývá suchá a olupující se pokožka.

Když máme vitamínu A nadbytek

Při nadměrném příjmu vitamínu A hrozí riziko poškození kůže a sliznic. U těhotných žen kromě toho je riziko značného poškození plodu, proto by se měly ženy během těhotenství vyvarovat konzumace jater, největšího zdroje vitamínu A. V období kojení je třeba zvýšit příjem tohoto vitamínu, aby jeho množství pokrylo potřeby matky i kojence.

Nadměrný příjem beta-karotenu nepředstavuje pro nekuřáky žádné riziko, kuřákům však hrozí vznik rakoviny.

Nadměrný příjem vitaminu A může být problémem v těhotenství. Dokáže způsobit vážné poškození plodu. Neznamená to však, že si v přirozeně pestré stravě nemůžete dopřát potraviny obsahující vitamin A nebo beta-karoten. Spíše je nutné se vyvarovat užívání doplňků stravy v podobě různých vitaminových směsí s vysokým obsahem A-čka. Užívání Beta-karotenu však problém není. Tělo si jej na vitamin A promění jen v množství, které skutečně potřebuje. Takže u přirozené stravy pozor na játra která obsahují A-čko, mrkev si ale lze dopřát dle libosti.

Nadměrný příjem vitaminu A může být problémem v těhotenství. Dokáže způsobit vážné poškození plodu. Neznamená to však, že si v přirozeně pestré stravě nemůžete dopřát potraviny obsahující vitamin A nebo beta-karoten. Spíše je nutné se vyvarovat užívání doplňků stravy v podobě různých vitaminových směsí s vysokým obsahem A-čka. Užívání Beta-karotenu však problém není. Tělo si jej na vitamin A promění jen v množství, které skutečně potřebuje. Takže u přirozené stravy pozor na játra která obsahují A-čko, mrkev si ale lze dopřát dle libosti.

Kde najdeme vitamín A

Vitamin A patří spolu s vitaminem D, E a K mezi vitaminy rozpustné v tucích. Proto tento vitamín najdeme v potravinách, které obsahují tuk, a to pouze v potravinách živočišného původu. Zdroj vitaminu A jsou játra, ryby, rybí tuk, mléko, kromě odstředěného mléka, sýry, smetana, jogurty s vyšším obsahem tuku a vaječný žloutek.

Betakaroten, provitamin vitaminu A, se nachází v živočišných i v rostlinných zdrojích. Najdeme ho v játrech, ve vaječném žloutku, v karotce, petrželi, špenátu, brokolici, rajčatech, paprice, hlávkovém salátu a další listové zelenině, v meruňkách, pomerančích a žlutomasých broskvích.

Pro dobré využití beta-karotenu v našem těle je třeba konzumovat stravu, ve které je obsažen, spolu s tukem. Nezapomínejme, že beta-karoten je provitamin vitamínu rozpustného v tucích.

Vitamin A získáme přímo především ze živočišní potravy. Tělo si jej ale v potřebném množství umí vyrobit z beta-karotenu, který se nachází nejen v živočišní, ale především v rostlinné stravě. Aby došlo ke vstřebání do těla, je nutné tyto potraviny konzumovat s tukem, tedy např. se zdravými oleji. To proto, že jde o vitamin rozpustný v tucích.

Vitamin A získáme přímo především ze živočišní potravy. Tělo si jej ale v potřebném množství umí vyrobit z beta-karotenu, který se nachází nejen v živočišní, ale především v rostlinné stravě. Aby došlo ke vstřebání do těla, je nutné tyto potraviny konzumovat s tukem, tedy např. se zdravými oleji. To proto, že jde o vitamin rozpustný v tucích.

Zdroj obrázků: Fotolia, Shutterstock

CHCI MAGAZÍN ZDRAVÍ A KRÁSA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Zdraví a krása do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem největší komunity lidí, kteří si váží své zdraví a chtějí být krásnými.

Váš e-mail