Vitamin K rozhodně není jen vitaminem podporujícím srážlivost krve u novorozenců a dospělých. Jako vitamin K1 vás překvapí svými účinky v dermatologii. Jako vitamin K2 třeba tím, že je bojovníkem proti křečovým žílám, artritidě i osteoporóze. A co K ještě umí? Zejména správně pracovat s vápníkem v našem těle.

  • Vitamin K stále překvapuje svým potenciálem při prevenci i léčbě řady nemocí
  • Věděli jste, že je prevencí před osteoporózou a křečovými žilami?
  • Nebo že dokáže eliminovat tmavé kruhy pod očima či urychlovat léčbu modřin?

Není to nijak zásadně známý vitamin. Mnohdy si jeho existenci uvědomí až maminky po porodu, kdy je vitamin K aplikován jejich nově narozenému dítěti. Jeho nedostatek totiž dokáže novorozence ohrozit tzv. hemoragickou nemocí neboli život ohrožujícímu krvácení. A tak je běžné, že se novopečené maminky často až dodatečně z propouštěcí zprávy dozví, že jejich miminku byl podán injekčně nebo ve formě kapek K-čko. Do těla novorozence se vpraví doslova v „koňské“ dávce. Pokud se podává injekčně je jej až 9000-krát více, než je v těle dospělého člověka. Při ústním podání v podobě kapek je jej 300-krát více, než v těle dospělého člověka. To jsme však odskočili od toho, k čemu nám vlastně vitamin K je, co nám hrozí obecně i v dospělosti při jeho nedostatku a jak se dá získat do těla přirozenou cestou. Vrátíme se i k příčině deficitu vitaminu K u novorozenců.

Každý novorozenec dostane ještě v porodnici vitamin K jako prevenci proti tzv. hemoragickou nemocí neboli život ohrožujícímu krvácení.

Každý novorozenec dostane ještě v porodnici vitamin K jako prevenci proti tzv. hemoragickou nemocí neboli život ohrožujícímu krvácení.

Vitamin K a co vše bychom o něm měli vědět

Pod vitaminem K se ukrývá hned několik vitaminů nazývaných naftochinony. Jde především o vitamin K1 (fylochinón, též phylloquinone), vitamin K2 (menachinón, též menaquinone) a vitamin K3 (menadión, též menadione). Jeho název byl odvozen od slova „koagulation“ neboli „koagulace“ (odvozeno z němčiny a skandinávštiny), což je v češtině srážlivost, tedy srážlivost krve. Koagulační vitamin K tvoří bakterie v tenkém střevě a následně se pak tento vitamin vstřebává do našeho organismu. Mnoho lidí jej však neumí správně matabolizovat a tak trpí jeho nedostatkem. V tomto případě je nutné K-čko užívat jako supplement v podobě doplňku stravy.

Vitamin K, to je hned několik vitaminů. Významné jsou především vitamin K1 (fylochinón) a vitamin K2 (menachinón).

Vitamin K, to je hned několik vitaminů. Významné jsou především vitamin K1 (fylochinón) a vitamin K2 (menachinón).

Vitamin K1 – účinky pro zdraví a krásu

  • přírodní koagulant, tedy prostředek zajišťující správnou srážlivost krve,
  • na pokožce omezuje vznik modřin, jejich hojení a blednutí,
  • napomáhá eliminaci modrých kruhů pod očima,
  • eliminuje dermatologický problém malých viditelných podkožních žilek,
  • je prevencí nadměrného krvácení u novorozenců,
  • eliminuje vznik dermatózy nazývané růžovka (rosacea), která postihuje především ženy po třicítce, nejčastěji však mezi 40 a 60 rokem,
  • Vitamin K1 je využíván především játry: aktivuje bílkoviny vázající vápník.
Trápí vás kruhy pod očima? K jejich eliminaci vám pomůže dostatek K-čka, konkrétně vitaminu K1.

Trápí vás kruhy pod očima? K jejich eliminaci vám pomůže dostatek K-čka, konkrétně vitaminu K1.

Vitamin K2 – účinky pro zdraví a krásu

  • obvykle se dělí na další podtypy, z nichž nejdůležitějšími a nejznámějšími jsou Vitamin K2 MK-4 a Vitamin K2 MK-7,
  • nedostatek vitaminu K2 je považován za možnou příčinu několika vážných a smrtelných nemocí,
  • je považován za vitamin poskytující ochranu před chronickými nemocemi,
  • současně za vitamin chránící před zubním kazem (zdroj: zubní specialista Weston Price): vitamin K má schopnost modifikovat bílkoviny tak, aby byly schopny vázat vápník (K1), přičemž vitamin K2 aktivuje ty bílkoviny, které pak rozhodují o tom, kam v našem těle bude vápník distribuovány
  • zabraňuje hromadění vápníku v tepnách (tzv. kalcifikace tepen) a je tak současně prevencí srdečních onemocnění,
  • K2 jako klíčový hráč při metabolismu vápníku pomáhá zlepšovat zdraví kostí a pomáhat proti osteoporóze,
  • zvyšuje citlivost mozku na inzulin,
  • inzulin vylepšuje kognitivní schopnosti pacientů s Alzheimerem a tužíš je u Alzheimerovi nemoci vitamin K2 velkým pomocníkem,
  • je prevencí a zlepšuje stav křečových žil (příčinou je totiž ztráta pružnosti cévních stěn a povrchových žil v důsledku ukládání vápníku) – K2 tomuto zabraňuje,
  • je prevencí a zlepšuje stav revmatické artritidy,
  • vitamin K2 má potenciál při léčbě neplodnosti zejména u mužů: kostní buňky produkují tzv. osteokalcin, který ovlivňuje tvorbu testosteronu u mužů, K2 tvorbu osteokalcinu zvyšuje.
Odborníci se domnívají, že vitamin K (přesněji K2) příznivě ovlivňuje stav našich zubů.

Odborníci se domnívají, že vitamin K (přesněji K2) příznivě ovlivňuje stav našich zubů.

Vitamin K3 až vitamin K7

Vitaminy K3 až K7 jsou syntetické formy vitaminu K. Vykazují však silnou toxicitu v lidském organismu a tak jsou ve výživě zakázány. A to přesto, že vitamin K3 má silný potenciál díky svým pravděpodobným protirakovinovým účinkům.

Z K vitaminů jsou tedy v tuto chvíli pro nás důležité K1 a K2. Odborníci se shodují na tom, že jejich účinky v lidském organismu jsou natolik odlišné, že by se měly považovat za dva zcela samostatné vitaminy.

Proč naše tělo potřebuje vitamin K?

K vitamin je poměrně mladým vitaminem. Alespoň pokud jde o jeho objevení. Objeven byl totiž až v roce 1930 dánskými vědci a ihned se zařadil mezi vitaminy, kterých nedostatku v organismu musíme věnovat dostatečnou pozornost. K vitamin je totiž důležitý pro správnou srážlivost krve neboli tzv. syntézu protrombinu. To je základní vlastnost, která je nejčastěji zmiňovaná. Ale potřebujeme jej i z dalších důvodů. Má schopnost preventivně působit proti zhoubným nádorům. Je to rovněž vitamin dlouhého života, protože podporuje dlouhověkost. Mnohem ověřenějšími účinky jsou však především schopnosti vitaminu K podporovat správné jaterní funkce, příznivě napomáhat při trombóze věnčitých cév, snižovat výskyt infekcí u dětí a podporovat regeneraci kostí díky lepšímu vstřebávání vápníku. K-čko příznivě ovlivňuje zdraví našeho srdce i mozkové funkce. Snižuje negativní příznaky premenstruačního syndromu a ovlivňuje zdraví zubů a dásní.

Vitamin K od A do Z: formy vitaminu K, denní doporučená dávka, benefity, projevy nedostatku a přírodní zdroje.

Vitamin K od A do Z: formy vitaminu K, denní doporučená dávka, benefity, projevy nedostatku a přírodní zdroje.

Vitamin K je rozpustný v tucích, na což je třeba brát zřetel při jeho užívání v podobě přirozené stravy, ale i při užívání supplementů. Současně je jeho vstřebávání závisle na přítomnosti pankreatické šťávy a žluče. Naše tělo nemá schopnost K vitamin ukládat (i když částečně jej umí cyklicky recyklovat) a tak je nutné jej doplňovat denně z různých zdrojů. Účinky vitaminu K snižují alkohol, minerální oleje, antibiotika a rentgenové záření. Současně jeho správné působení v organismu ovlivňuje přemíra vitaminů A a také E.

Jak poznáme, že trpíme nedostatkem vitaminu K?

Nejčastějším příznakem nedostatku vitaminu K je špatná srážlivost krve. Objeví se poruchy krevního obrazu, znatelný je pokles krevních deštiček, dostavuje se krvácení z nosu. Příznaky jsou často doprovázeny horečkou, nadměrným pocením, nechutenstvím i alergickými kožními reakcemi. Objevuje se krvácení dásní, může se dostavit vážné poškození jater, snižuje se hustota kostí a objevuje se malabsorbce zažívacího traktu – tedy neschopnost gastrointestinálního traktu absorbovat některé živiny. V důsledku toho se mohou objevovat různé anémie i podvýživa v podobě specifických nedostatků živin.

Vitamin K – nedostatek řeší především tyto skupiny lidí:

  • nově narozené děti: K vitamin se aplikuje jako prevence hemoragické nemoci,
  • lidé po operacích: K-čko zabraňuje komplikacím spojeným s pooperačním krvácením,
  • pacienti s onemocněním a poškozením jater,
  • pacienti s poruchou absorpce tuku,
  • lidé užívající léky bránící absorpci a účinku vitamínu K,
  • starší ženy po menopauze,
  • lidi užívající antibiotika (1).
Vitamin K2 je důležitým vitaminem pro ženy v menopauze.

Vitamin K2 je důležitým vitaminem pro ženy v menopauze.

Vitamin K v potravinách aneb Co obsahuje vitamin K v jeho přirozené formě

V čem je vitamin K? K vitaminy jsou v přírodě hodně rozšířené látky fenolického charakteru nacházející se v řadě přírodních zdrojů potravin. Zatímco vitamin K1 se nachází především v rostlinné potravě, zejména v listové zelenině, vitamin K2 pak především v živočišných a fermentovaných potravinách. Současně jej produkují naše střevní bakterie (jeho využitelnost je však sporná a neověřená). Lidské tělo spotřebuje z K vitaminů především K1 (někde mezi 75 až 90 %).

Zdroje vitaminu K1

Vitamin K1 se nachází především v rostlinných potravinách.

  • petržel – nať
  • kapusta hlávková
  • řeřicha
  • špenát
  • čerstvá i sušená bazalka
  • čerstvá i sušená šalvěj
  • čerstvý i sušený tymián
  • cibule – nať
  • pažitka
  • růžičková kapusta
  • vařená brokolice
  • hlávkový salát
  • červené zelí
  • řepkový olej
  • margarín (82 % tuku, nesolený)
Petrželová nať patří mezi nejbohatší zdroje vitaminu K (konkrétně vitaminu K1). 100 gramů petrželové natě obsahuje průměrně 1220 µg vitaminu K1 (rozsah může být velice proměnlivý, od 360 µg do 5480 µg). Zdroj: ANSES/Ciqual French food composition table version 2016 / Lecba-warfarinem.cz

Petrželová nať patří mezi nejbohatší zdroje vitaminu K (konkrétně vitaminu K1). 100 gramů petrželové natě obsahuje průměrně 1220 µg vitaminu K1 (rozsah může být velice proměnlivý, od 360 µg do 5480 µg). Zdroj: ANSES/Ciqual French food composition table version 2016 / Lecba-warfarinem.cz

Zdroje vitaminu K2

Vitamin K2 se nachází především v živočišných potravinách.

  • smetana
  • máslo
  • vaječný žloutek
  • vnitřnosti zvířat
  • tuk zvířat pasoucích se na pastvě (zelená strava)
  • hovězí maso skotu pasoucího se na pastvě
  • olej z tresčích jater (fermentovaný)
  • drůbeží maso z přirozených výběhů (živící se zelenou stravou)
  • Natto – speciální fermentovaná sojová potravina
Hovězí maso dobytku chovaného na zelených pastvách je rovněž zdrojem K vitaminu.

Hovězí maso dobytku chovaného na zelených pastvách je rovněž zdrojem K vitaminu.

Jaká je denní doporučená dávka (DDD, také RDA) vitaminu K? (Vitamin K Wikiskripta)

Wikiskripta uvádí, že odhadované potřebné množství vitaminu K (DDD nelze podle daného zdroje stanovit) je pro všechny věkové kategorie kromě novorozenců 1 µg/kg tělesné hmotnosti. Konkrétně se mluví o vitamínu K1. Americký Výbor pro potraviny a výživu doporučuje příjem u kojenců do 6 měsíců příjem 2 µg/den, od 7 do 12 měsíců 2,5 µg/den (v mateřském mléku). Ženy při kojení by měly přijímat až 90 µg/den vitaminu K1. Stejně tak v době těhotenství. Děti od jednoho do 3 let 30 µg/den, od 4 do 8 let 44 µg/den, od 9 do 13 let 60 µg/den a mládež od 14 do 18 let 75 µg/den. U dospělých mužů se doporučuje příjem až 120 µg/den a u dospělých žen až 90 µg/den. Tedy stejně jako v těhotenství nebo při kojení.

Doporučená denní dávka vitaminu K2 je cca 100 µg/den. Bližší specifikace podle jednotlivých věkových skupin nebo pohlaví není známá. Přitom právě znalosti o potřebném množství vitaminu K2 pro lidský organismus mohou být klíčové a průlomové při řešení různých zdravotních obtíží a v boji proti civilizačním i smrtelným onemocněním.

Poznámka: Denní doporučená dávka vitaminu K (bez specifikace, myšleno pravděpodobně K1) v ČR je stanovena na 75 µg/den. Neoficiálně se v ČR doporučuje u dětí 30-50 µg/den, u dospělých 60 až 80 mg µg/den.

Vitamin K a warfarin

K vitamin se často zmiňuje v souvislosti s warfarinem. Účinek tohoto přípravu totiž K-čko výrazně snižuje. Warfarin je antikoagulační léčivý přípravek, který se podává preventivně pacientům s rizikem vzniku trombózy. Cílem je zabránit tvorbě krevních sraženin. „K“ naopak podporuje srážlivost krve. Proto je při léčbě warfarinem důležité zajistit vyváženost vitaminu K. Účinek warfarinu je daný vlastně blokací účinku vitaminu K. Avšak to neznamená, že bychom měli nechat tělo po K vitaminu strádat. Dávka warfarinu se stanoví na základě tzv. Quickova testu a pokud je naše hladina vitaminu K stabilní, bude i nastavené dávkování warfarinu správné a nedochází k jeho slabému, ale ani k nežádoucímu zesílenému účinku.

Vitamin K: koupit si jej jako doplněk stravy?

Spíše než směs vitaminů K nebo samotný vitamin K1, najdete v lékárnách nabídku vitaminu K2. Cena za měsíční balení se pohybuje obvykle od 100 do 500 Kč. Vitamin K2 se nabízí často v kombinaci s vitaminem D3 jako doplněk stravy pro udržení správného stavu kostí.

Pokud patříte k rizikovým skupinám ohroženým nedostatkem K – čka, nebo hledáte prevenci či léčbu na onemocnění, u kterých vykazuje K vitamin pozitivní účinky, určitě k pestré stravě na vitamin K přidejte i doplněk stravy s tímto vitaminem. Pozor jen na kolísání hladiny vitaminu K  případě, že užíváte warfarin.

Vitamin K diskuse

Máte zkušenosti s užíváním K-vitaminu? S jeho nedostatkem, s působením při warfarinové dietě, s jeho aplikací novorozenci, s příjmem v podobě vitaminových doplňků nebo v podobě stravy bohaté na tento vitamin? Podělte se o to s námi v naší diskusi.

Zdroj obrázků: Shutterstock, koláže ContentPub s.r.o. – specialista na copywriting a vizualizaci obsahu

CHCI MAGAZÍN ZDRAVÍ A KRÁSA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Zdraví a krása do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem největší komunity lidí, kteří si váží své zdraví a chtějí být krásnými.

Váš e-mail