Rychlokurz vůní aneb Jaký parfém věnovat k Valentýnovi – i tak by se dal nazvat tento příspěvek, který vás chce provést výběrem vhodného parfému k svátku sv. Valentýna. Podívejte se, jak na to.
Ťuk ťuk… Opět klepe na dveře Valentýn a na nás teď je vymyslet neotřelý dárek. Kytky, šperky, spodní prádlo… To vše už máte za sebou. Co tedy letos vymyslet? Věnujte některou hezkou vůni. Že na výběr parfému nemáte odvahu? Je to snazší, než by se na první pohled mohlo zdát.
Všude po internetu najdete rady jak vybrat parfém pro sebe. Jak si jej nanést na zápěstí, chvíli počkat a až pak přivonět. Pro vás jsou to ale nejspíš všechno rady zbytečné. Protože parfém nekupujete pro sebe, ale pro partnerku nebo partnera. No a navíc, nikam do parfumerie se nechystáte. Každý ví, o kolik jsou v kamenných prodejnách parfémy prodražené. Jediný výhodný nákup je přes internet. Takže si pojďte přečíst pár neotřelých rad a podívat se na několik tipů na parfém jako dárek k Valentýnovi, se kterými neuděláte chybu.
Parfém vs. toaletní voda – kdo se v tom má vyznat?
Chcete koupit vůni, takže si pojďte rychle doplnit základní „beauty“ vzdělání. Pro všechny ty parfémy, toaletní vody a kolínské by se měl používat spíše název voňavky. Jenomže na nás působí levně a zastarale, a tak mluvíme o parfémech. Avšak přesně to je zavádějící a matoucí. Proč tomu tak je?
Každá komerčně prodávaná voňavka se skládá z vonných esencí, které jsou rozpuštěny v lihu. Pravý parfém jich musí obsahovat 20 až 30 %. Na takto silné koncentráty obvykle mezi vůněmi v parfumeriích vůbec nenarazíte. Většinou jde o tzv. parfémované vody (neboli Eau de Parfum), kde je obsah esencí 15 až 20 %, nebo ještě častěji o toaletní vody (Eau de Toilette), kde je obsah esencí 5 až 15 %. Nesmíme zapomenout ještě na kolínskou. To není synonymum pro voňavku, ale jde o vůni, která obsahuje již pouze 2 až 4 % vonných esencí.
Proč je obsažené množství esencí důležité, je nejspíš jasné. Určuje sílu parfému (tedy intenzitu vůně), ale i to, jak dlouho po aplikaci vydrží vonět. Neznamená to ale, že by vše, co není skutečně parfémem, bylo podřadné. Naopak. Během dne je lepší používat pouze slabé koncentráty v podobě EDT nebo kolínské. Není slušné a příjemné obtěžovat kolem sebe lidi tak intenzivními vůněmi. Silné koncentrace se hodí pouze pro slavnostní příležitosti.
Mix, ze kterého se vám zatočí hlava
Zejména pro ty, kteří se u vůní nedostali dále než k vůni deodorantu, může být složení moderních parfémů, nebo tedy přesněji vůní, matoucí. Vůně už dávno nevoní pouze na po jedné květině. To by se nápady už dávno vyčerpaly. Každý parfém má svoji vonnou kompozici složenou z tzv. pyramidy přísad. Tu tvoří hlava, tělo a základ.
Hlava parfému je obvykle to, co z něj cítíte jako první, když si jej poprvé nanesete a přivoníte k němu. Zde se obvykle uplatní především květinové, ovocné a svěží tóny. Tělo parfému nás má omámit v druhé fázi, kdy se vůně rozvine. Tradičně se pak na povrch dostávají kořeněné složky vůně. Nakonec je tady základna pyramidy. Základ parfému ctíme nejdéle. Vydrží na nás třeba celý den, na oblečení nebo ve vlasech i déle. Tady se pak obvykle prosazují dřevité tóny.
Rychlokurz vůní pro může
Jak voní voda?
Muži mají ženám možnost vybírat zejména květinové, osvěžující, orientální nebo vodní vůně. Může voda vonět? Podle produkce výrobců parfémů, ale i různých osvěžovačů vzduchu, určitě. Právě vodní vůně jsou hitem posledních let a ženy je milují. Cítíte z nich různé sladkokyselé ovocné vůně a především vůni vodního melounu. Tradičními zástupci jsou Dolce&Gabbana Light Blue nebo Davidoff Cool Water Wave. Vodních vůní se jako dárků bát nemusíte. Jsou příjemné a 99 žen ze 100 je bude nosit ráda.
Svěženky z notoricky známých květin
Další kategorií vůní pro ženy jsou tzv. osvěžující vůně. Estée Lauder Pleasures, Hugo Boss Boss Woman, Elizabeth Arden 5th Avenue After Five, Emporio Armani Diamonds, Chanel Coco Mademoiselle – to je jen pár zástupců z této kategorie. Svěží vůně staví na vůních lilií, fialek, pivoněk, šeříků i třešní. To však není vše. Doplňují je dřevité a kořeněné tóny.
Květnové vůně 2.0
S kytkami ještě nekončíme. Protože v silných koncentracích se jako vůně z květin ovocných stromů nebo jasmínů v kombinaci s pižmem objevují i v další samostatné kategorii parfémů nazývané květinové vůně. Sem patří i nejznámější parfém světa – Chanel N°5. Ale i Calvin Klein Euphoria, Viktor&Rolf Flowerbomb nebo Lancôme Hypnôse Sheer.
Pozvěte je do Orientu
Orientální vůně v sobě míchají tóny dřevin, koření i orientálních rostlin. Jsou těžší, pro Evropana s málokdy identifikovatelným obsahem. O to působí tajuplněji a exotičtěji. Typickými představiteli jsou Calvin Klein Obsession Night, Yves Saint Laurent Opium, Dior Poison, Armani Code, Lancôme Trésor nebo Dolce&Gabbana Femme.
Rychlokurz vůní pro ženy
Vůně pro sportsmany
Pro mladé a sportovně založené muže se hodí kategorie sportovních vůní. I když mohou být dřevité nebo kořeněné, vždy působí lehce a svěže. Neštítí se ani květinových nebo bylinkových tónů. Najdete mezi nimi bazalku, levanduli, zelené jablko i citrusové akcenty. Patří sem Hugo Boss Boss, David Beckham Instinct, Ralph Lauren Polo Sport, Calvin Klein Eternity, Adidas Originals Pour Homme a další.
Citrusové řádění
V ženských vůních jsou citrusy obvykle jemnější. V těch pánských se už v povzdálí nedrží. Typickým příkladem je Guerlain Vertiver, snad nejznámější zástupce této kategorie pánských parfémů. Dále i Cerruti 1881, Lacoste Cool Play, Lagerfeld Jako, Dior Higher Energy, Calvin Klein Crave nebo Burrberry Passion.
Květinoví muži
V pánských vůní nemohou chybět ani květiny. Silně však „nadopovány“ kořeněnými a dřevitými esencemi, které jim dodávají zcela novou smyslnost. Snad nejznámějším zástupcem je Dior Fahrenheit 32. Za „ochutnání“ stojí i Diesel Zero Plus, Alain Delon Shogun, Bvlgari Pour Homme, Lamborghini Lamborghini, Chanel Egoiste Platinum či Tommy Hilfiger Freedom.
Elegance nejen pro seladony
Poslední kategorií vůní pro muže, u které se chci zastavit, jsou tzv. elegantní vůně. Dominují v nich silné kořeněné vůně, které potlačují vše kolem. Jsou pro muže, kteří žijí nejen přes den, ale i v noci. Pro ty, kteří nikdy nezhasínají. Z parfémů v této kategorii nepřehlédněte Valentino V Pour Homme, Dior Dune, Lagerfeld Classic, Giorgio Armani Armani Black Code, Dunhill Fresh, David Beckham Instinct, Thiery Mugler B Men nebo Davidoff Echo.
Zdroj obrázků: Shutterstock, koláže ContentPub s.r.o. – specialista na copywriting a vizualizaci obsahu