Strašení cholesterolem patří mezi folklór dnešní doby. Dnes už však většina z nás ví, že existuje dobrý a špatný cholesterol. Víte jak to s nimi je?

Vysoký cholesterol nebolí, ale není radno jej podceňovat. Dbejte na zdravý životní styl, jako je zdravá strava, dostatek pohybu a snížení váhy. Jakmile se setkáme s pojmem vysoký cholesterol, často nám nahání strach. Jeho zvýšené nebo vysoké hodnoty pro nás značí varování. Jenomže tento„strašák“ je přece jen pro naši existenci paradoxně smrtelně důležitý. Bez cholesterolu není možné postavit žádnou buňku v těle, nevytváří se nám vitamin D, nevytvořily by se nám ani žlučové kyseliny a zastavila by se produkce steroidních hormonů.

Naše tělo rozlišuje dobrý a špatný cholesterol – víte, jak to s nimi doopravdy je?

Naše tělo rozlišuje dobrý a špatný cholesterol – víte, jak to s nimi doopravdy je?

Proč je pro nás cholesterol špatný?

Cholesterol se měří z krve. Ukládá se do stěny cév, které přestávají být pružné, zužují se, hrozí vznik trombóz, tedy krevních sraženin, a ucpávání cév. Nedostatečné prokrvení a nedostatek kyslíku může způsobit jejich odumření. Hrozí riziko pro vznik ischemické choroby srdeční.

Špatný cholesterol vs. dobrý cholesterol – jak je od sebe rozlišit?

V těle je nutné určité množství cholesterolu. Jeho hodnota ale není nejpodstatnější. Mnohem větší vypovídající hodnotu má poměr tzv. dobrého cholesterolu a celkového cholesterolu. Ten má být více než 20 %.

HDL je označován jako dobrý cholesterol a LDL jako zlý nebo špatný cholesterol. Není to ale tak, že by bylo možné z některých potravin přijímat jen LDL cholesterol. Cholesterol je na vstupu do našeho těla jen jeden. Do těla se dostane během stravování a tělo si jej pak samo vyrábí zejména v játrech.

Cholesterol se odlišuje svými přenašeči a v těle koluje na různých nosičích v podobě lipoproteinů. Nosiče mohou být tukové, LDL – low density lipoprotein, které navážou cholesterol a jsou převedeny do okrajových tkání. Zde právě negativně působí na stěny cév. Nosič HDL – high density lipoprotein obsahuje hodně proteinů a vyvádí přebytečný cholesterol přímo z cév do jater.

Takto se projevují problémy s cholesterolem v našem těle.

Takto se projevují problémy s cholesterolem v našem těle.

♥ TIP

Ideální hodnoty cholesterolu

Celkový cholesterol: pod 5,2 mmol/l a nad 6,2 mmol/l je již rizikový, u dětí pod 4,4 a nad 5,5 je rizikový

HDL cholesterol: nad 1,4 mmol/l a pod 0,9 mmol/l je rizikový, u dětí nad 1 mmol/l a pod 0,9 mmol/l je rizikový

LDL cholesterol: pod 3,4 mmol/l a nad 4,1 mmol/l je rizikový, u dětí pod 2,6 mmol/l a nad 3,1 mmol/l je rizikový

Rizikové faktory a prevence vysokého cholesterolu

Rizikovým faktorem pro vysoký cholesterol je dědičnost a vnější faktory jako životospráva. Vysoký cholesterol může být i důsledkem jiného primárního onemocnění. Hodně často souvisí s onemocněním jater, ledvin nebo štítné žlázy.

Prevencí je zejména zdravý životní styl. Protože vysoký cholesterol neprovází bolesti, bereme jej často na lehkou váhu. Je ale dobré si vzít varování k srdci. Zamezíme vzniku aterosklerózy s vysokým rizikem ischemické choroby srdeční.

Jak na správný cholesterol?

  • sledujte si váhu, je-li vysoká, pracujte na jejím snížení,
  • sledujte příjem tuků, ten by měl být max. do 30 % celkové energie, dejte přednost rostlinným a rybím tukům,
  • přijímejte vyšší množství vlákniny,
  • konzumujte více ovoce a zeleninu i kvůli antioxidantům,
  • snižte příjem alkoholu nebo jej zcela vylučte,
  • zařazujte do stravy ryby a nízkotučné mléčné výrobky,
  • omezte příjem soli.

Příznaky při vysoké hladině cholesterolu a léčba

Vysoký cholesterol se neprojevuje a jde o jeho hodnotu. Pokud je příčina dědičná, mohou ji převzít děti od jednoho rodiče či od obou. Může se pak projevit už v dětství. Vnějším projevem je tvoření kožních a šlachových xantomů, tedy boulí například na kloubech ruky.

Léčba vysokého cholesterolu se zaměřuje zejména na veškeré rizikové faktory týkající se cév a srdce.  Často se nepodávají se léky, ale je doporučena změna životního stylu. Pokud se používá farmakoterapie, používají se statiny.

Lékem na cholesterol je statin.

Lékem na cholesterol je statin.

Jak na změnu životního stylu v souvislosti s cholesterolem?

  • vynechte kouření, to snižuje množství dobrého HDL cholesterolu,
  • zatočte s obezitou, která zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění,
  • zdravá strava sníží příjem cholesterolu,
  • pohybová aktivita ve střední tepové frekvenci,
  • úprava krevního tlaku, který je třeba snížit,
  • omezte smažení a pečení,
  • zaveďte vaření v páře a dušení,
  • zařaďte do jídelníčku dostatek vlákniny,
  • přijímejte dostatek nenasycené mastných kyselin,
  • strava má obsahovat lecitin.

Jaké jsou tedy doporučené potraviny pro správná čísla našeho cholesterolu?

Určitě je to artyčok, všechny citrusy, cibule, česnek, fazole a další luštěniny, houby, jablka, len, mandle, ořechy hlavně vlašské, semínka, oves a celozrnné produkty, ryby zejména mořské, hnědá rýže a červené víno v malém měřítku.

Změna jídelníčku je obvykle první pomocí při problematickém cholesterolu. Zařaďte zdravé potraviny do svého jídelníčku raději už preventivně.

Změna jídelníčku je obvykle první pomocí při problematickém cholesterolu. Zařaďte zdravé potraviny do svého jídelníčku raději už preventivně.

Zdroj obrázků: Shutterstock, koláže ContententPub s.r.o. – specialista na copywriting a vizualizaci obsahu

CHCI MAGAZÍN ZDRAVÍ A KRÁSA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Zdraví a krása do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem největší komunity lidí, kteří si váží své zdraví a chtějí být krásnými.

Váš e-mail