Ať už preferujete příjem vitaminů a minerálů z přirozené stravy nebo z doplňků, je nutné znát doporučené denní dávky vitamínů a minerálů.

Vitamíny a minerály jsou pro každého z nás životně důležité. Potřeba vitamínů je však v podstatě pro každého z nás jiná. Děti a dospívající mají výrazně vyšší spotřebu vitamínů i minerálů, jelikož ještě rostou, stejně tak sportovci a těhotné či kojící ženy potřebují více vitamínů. Vzhledem k tomu, že je dnešní doba velmi uspěchaná až hektická, a spousta z nás má zvýšenou zejména psychickou zátěž, stres v práci, nebo v osobním životě, je pro každého z nás dostatečný přísun vitamínů nezbytností. Díky nim můžeme aktivně fungovat a předcházet nemocem, nebo je léčit. Znáte doporučené denní dávky vitamínů a minerálů?

Vitamíny a minerály bychom měli přijímat především v podobě přirozené stravy. Pokud se však naše tělo ozývá „hladem“ po některé látce, které se mu z potravy nedostává, je vhodné sáhnout po doplňcích stravy s obsahem tohoto vitamínu nebo minerálu.

Vitamíny a minerály bychom měli přijímat především v podobě přirozené stravy. Pokud se však naše tělo ozývá „hladem“ po některé látce, které se mu z potravy nedostává, je vhodné sáhnout po doplňcích stravy s obsahem tohoto vitamínu nebo minerálu.

Doporučené denní dávky vitamínů a minerálů (DDD)

Vitamin nebo minerální látkaJednotkaDoporučená denní dávka
Vitamin Amikrog800
Thiamin (vitamin B1)mg1,1
Riboflavin (vitamin B2)mg1,4
Vitamin B6mg1,4
Vitamin B12mikrog2,5
Kyselina pantothenovámg6
Vitamin Cmg80
Vitamin Dmikrog5
Vitamin Emg12
Vitamin Kmikrog75
Biotinmikrog50
Kyselina listovámikrog200
Niacinmg16
Draslíkmg2000
Fosformg700
Fluoridymg3,5
Hořčíkmg375
Chloridymg800
Chrommikrog40
Jódmikrog150
Manganmg2
Měďmg1
Molybdenmikrog50
Selenmikrog55
Vápníkmg800
Zinekmg10
Železomg14

Zdroj: Odstavec předpisu 225/2008 / Vyhláška č. 225/2008 Sb., kterou se stanoví požadavky na doplňky stravy a na obohacování potravin, příl. 5 (Zdroj: eagri.cz)

V dnešní stravě množství vitamínů a minerálů klesá. Proč tomu tak je?

Nejenže dnešní strava není schopna dodat dostatečné množství vitamínů a minerálů do našeho organismu, ale obsahuje i nadbytek chemických látek. Vědci zjišťovaly v dlouhém časovém horizontu několika dekád, jak se liší množství vitamínů a minerálů v ovoci, zelenině a dalších potravinách. Jejich úbytek je skutečně markantní. Přitom pokud tělu nedodáváme vitamíny v dostatečném množství, nemůže náš organismus pracovat nikdy naplno a správně. Proto je důležité znát doporučené denní dávky vitamínů a minerálů podle potřeby je doplňovat vitamínovými preparáty a doplňky stravy.

Zemědělské půdy jsou vyčerpány

Půda na polích je vyčerpána. A to zejména proto, že se neustále aplikují průmyslová hnojiva s důrazem jen na určité růstové vlastnosti plodin. Potraviny pak neobsahují dostatečné a vyvážené množství živin, takže kupujeme vypěstované potraviny, ve kterých chybí důležité látky.

Zemědělství se čím dál tím více pseudomodernizuje. Stále více převládá snaha pěstitelů, aby vytvořili „produkty”, které vypadají krásně – lahodí oku, tudíž se samozřejmě lépe prodávají. Důraz je kladen na výrobu takových potravin, které jsou odolné vůči chorobám, a především – lze je dlouhodobě skladovat. Často to jde na úkor obsahu zdraví prospěšných látek v těchto potravinách. Což platí pro rostlinnou i živočišní výrobu.

Ne vždy nám přirozená strava dokáže zajistit dostatečné množství jednotlivých vitamínů a minerálů. Navíc, jelikož nevíme, za jakých podmínek byly potraviny pěstovány, vyráběny a skladovány, nelze se řídit ani tabulkami nutričních hodnot jednotlivých potravin. Ty jsou skutečně jen velice orientační.

Ne vždy nám přirozená strava dokáže zajistit dostatečné množství jednotlivých vitamínů a minerálů. Navíc, jelikož nevíme, za jakých podmínek byly potraviny pěstovány, vyráběny a skladovány, nelze se řídit ani tabulkami nutričních hodnot jednotlivých potravin. Ty jsou skutečně jen velice orientační.

Průmyslové zpracování a konzervace potravin

Konzervace a zpracování potravin běžnými technologiemi způsobují, že se potraviny znehodnocují. Ve stravě je tedy méně a méně vitamínů a minerálů. Tím vším rostou nároky našeho organismu na jejich přísun z jiných zdrojů.

Žijeme v době polotovarů a hotových jídel. Když vejdeme do supermarketu, málem se nám zatočí hlava z tak obrovského množství lákavých obalů. Většina lidí nemá mnoho času na přípravu jídla, a tak kupují zmražené hotové pokrmy a instantní polévky. Jenže, čím více je potravina zpracovávána (rozmělnění, rafinace, konzervování, atd.), tím více ztrácí vitamíny a minerály, které náš organismus nutně potřebuje k životu. Do potravin jsou navíc přidávány chemické přísady jakou jsou barviva, konzervační látky, umělá sladidla, sůl, cukr a mnoho dalšího. A co si představit pod pojmem „mnoho dalšího“? Je to velice často chemie, kterou nazýváme „éčka“. (Samozřejmě ne každé E-čko je hned samo o sobě špatné a škodlivé.)

Špatná vstřebatelnost doplňků stravy vede k tomu, že vitamíny a minerály užíváme často zbytečně

Pozor si musíme dát i na to, jak se daný vitamín či minerál správně užívá. Pokud některé vitamíny užíváme zároveň s jídlem, usnadňujeme tak obvykle vstřebávání účinných látek. Pokud však užíváme například vitamín B a C zároveň s jídlem, může být jejich vstřebávání částečně nebo úplně zablokováno. Tedy, efekt bude nulový.

Mnohé doplňky stravy sice nabízí různé minerály a vitamíny, ale ty mají často jen velice špatně vstřebatelnou formu, se kterou si tělo neumí poradit. Je to například případ kyseliny listové. Ta je důležitá především pro těhotné ženy – před početím a v prvním trimestru. Avšak velké množství žen neumí kyselinu listovou v běžné formě vůbec metabolizovat. Řešením pak je užívat kyselinu listovou s patentovaným metafolínem.

Řada žen neumí kyselinu listovou v klasické podobě vůbec metabolizovat.

Řada žen neumí kyselinu listovou v klasické podobě vůbec metabolizovat.

Důležité je rovněž vědět, že některé potraviny ovlivňují vstřebávání určitých látek. Víte například, že vstřebávání železa brání pití kávy a čaje? Či už přijímáte železo v jeho přirozené formě (jako tmavou listovou zeleninu – např. špenát, nebo v podobě živočišní – např. játra), anebo jako doplněk stravy se železem, vždy je důležité zachovat si odstup mezi pitím kávy a čaje a to alespoň dvě hodiny před a dvě hodiny po.

Jednotlivé vitamíny ovlivňují vstřebávání jiných vitamínů

Víte, že například vitamín C přispívá ke vstřebávání železa? Vždy je dobré se poradit s lékárníkem, který vám řekne, jak se jednotlivé vitamíny vzájemně ovlivňují. Nebo si tyto informace dohledat z odborných zdrojů. Některé vitamíny rozpustné ve vodě (B, C) bychom měli brát každé 2-3 hodiny, což může být velmi náročné. Jiné přípravky jsou vybaveny technologií postupného uvolňování. To jsou další dva příklady toho, jak důležité je umět vitamíny a minerály správně užívat.

Problematické multivitamíny

Čím dále tím více se jeví jako problematické užívání multivitaminových přípravků. To proto, že jednotlivé složky v těchto přípravcích se vzájemně ovlivňují co do vstřebatelnosti a to nejen pozitivně, ale mnohdy právě negativně. Takže je sice velice pohodlné spolknou jednou za den multivitamínový přípravek, ale to, že do sebe dostaneme doporučené denní dávky vitamínů a minerálů, nám to bohužel nezaručí.

Pokud vitamíny a minerály neužíváme správně, stane se z nich jen „drahý koníček“ bez znatelných výsledků. Doporučené denní dávky vitamínů a minerálů (DDD) se překračovat nedoporučuje. Důležité je však hlídat správné užívání doplňků stravy s jejich obsahem a vybírat si jen ty, jenž mají dobře vstřebatelnou formu.

Malý obsah účinných látek v doplňcích stravy bývá dalším problémem

Vždy by nás při koupi jakéhokoliv vitamínu, minerálu či jiného doplňku stravy s účinnou látkou mělo zajímat, jaké množství látky, kterou potřebujeme, je obsaženo v jedné tabletě. A rozhodně i to, kolik dalších přídavných látek obsahuje.  My přece nepotřebujeme další barviva, konzervanty, nebo cukr!

Pokud jde o obsah účinných látek, je dobré vždy dohledat, jestli obsah splňuje doporučené denní dávky vitamínů a minerálů. Když hledáme třeba léčební dávku určité látky, například pokud jde o betaglukany, je důležité vědět, jaká dávka se denně doporučuje a podle toho si najít produkt s nejlepší cenou při stejném množství. To bohužel standardní tabulka DDD (označováno i jako RDA)neobsahuje. A k tomu dohledat ještě informace o tom, v jaké formě je daná látka nejlépe vstřebatelná a jak ji správně užívat, abychom vstřebatelnost neneutralizovali nesprávným užíváním.

Zdroj obrázků: Shutterstock

CHCI MAGAZÍN ZDRAVÍ A KRÁSA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Zdraví a krása do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem největší komunity lidí, kteří si váží své zdraví a chtějí být krásnými.

Váš e-mail