Inline kolečkové brusle se staly jedním ze základů sportovní výbavy každého, kdo se alespoň občas nebo rekreačně věnuje pohybu. Vedle kola jsou dětské kolečkové brusle často prvním sportovním vybavením, které dítě dostane. A u nás dospělých kolečkové brusle rovněž nechybí. Je však inline bruslení zdravé?

Na rozdíl od zimních bruslí na led máme k inline bruslení, známému ve světě jako rollerblading nebo rollerskating, mnohem více příležitostí. Využívat lze profesionálně upravené inline trasy, ale jako inline stezky poslouží často i kvalitnější cyklostezky nebo vyasfaltované lesní silnice či cesty bez provozu na vesnicích. Kolečkové brusle jsou navíc ideální téměř pro každého člena domácnosti a poslouží tak nejen pro individuální sportování, ale i jako sportovní vyžití pro celou rodinu. Je to skvělý způsob, jak se přinutit hýbat a k této činnosti nenásilně přivést i děti.

Kolečkové brusle patří mezi sporty, pohyb u kterých je považován za zdravý.

Kolečkové brusle patří mezi sporty, pohyb u kterých je považován za zdravý.

Kolečkové brusle a inline bruslení mají řadu zdravotních benefitů

Kolečkové brusle a zdraví

Bruslení na kolečkových bruslích, to je především přirozený pohyb na zdravém vzduchu. K němu se navíc připojuje radost ze sportovního zážitku a z rychlosti, uvolňování napětí, odstraňování stresu, komplexní psychická relaxace nebo zvyšování sebevědomí. Dochází k přirozenému posilování zejména u svalstva dolních končetin a nedochází k nepřirozenému namáhání páteře. Ta je u inline bruslení zatěžována rovnoměrně. Díky bruslení na kolečkových bruslích zlepšujeme koordinaci pohybu a celkově zlepšujeme naši tělesnou kondici.

Bruslení na kolečkových bruslích místo posilovny

Na naše tělo se pozitivně podepisuje anaerobní účinek bruslení na kolečkových bruslích. Dochází k rozvoji pohybového, dýchacího, termoregulačního i kardiovaskulárního aparátu. Překvapivě nemají kolečkové brusle negativní vliv ani na naše klouby. Skvěle posiluje zádové svalstvo, ramena, horní končetiny, dolní končetiny (jejich přední i zadní stranu) a rovněž sedací svaly. To vše samozřejmě při dodržování správné techniky inline bruslení.

Díky kolečkovým bruslím dokážete nenásilně posilovat různé svalové skupiny těla.

Díky kolečkovým bruslím dokážete nenásilně posilovat různé svalové skupiny těla.

Hubnutí na kolečkových bruslích

Kolečkové brusle a inline bruslení mají pozitivní vliv na naše tělo i v případě, že se snažíme zhubnout. Za hodinu rychlejšího bruslení dokážeme spálit až 600 kalorií. Při kondičním, pomalejším tempu, je to zhruba 350 kalorií. Současně s výdejem energie navíc dochází ke zdravému posilování svalů, což je ideální kombinace.

Energetický výdej je tedy srovnatelný s během, samotné inline bruslení je však mnohem šetrnější k našemu tělu. Zejména vůči kloubům. Přitom jde podobně jako u běhu o sport, u kterého zapojujeme aktivně celou škálu svalů a ty současně posilujeme. Současně posilujeme i sval zvaný srdce. Při klasickém rekreačním bruslení dosahujeme ideální tepovou frekvenci 150 tepů za minutu. A kolik hodin týdně bychom pro své zdraví měli tomuto sportu věnovat? Optimálně 3 až 6 hodin, které rozložíme do dvou až třech fází. Takže například 3x po jedné až dvou hodinách.

Bezpečné bruslení na kolečkových bruslích – víte, jak na něj?

Než si obujeme brusle, je třeba se rozcvičit

Aby inline bruslení bylo skutečně zdravým sportem, musíme věnovat velkou pozornost i bezpečnosti bruslení. Začnu tím, že před každým bruslením, a to i před obyčejnou rekreační vyjížďkou na bruslích, se musíme rozcvičit. Svaly je nutné rozehřát, abychom eliminovali nepříjemná zranění, způsobená ztuhlostí svalů. Rozcvičujeme vždy celé tělo. Cílem je už před samotným bruslením zvýšit tepovou a stejně tak dechovou frekvenci. Cílem rozcvičení je tedy:

  • zahřátí organismu před inline bruslením,
  • navodit dobrý stav kloubové pohyblivosti,
  • rozcvičit svaly pomocí strečingu,
  • provést cvičení na podporu rovnováhy,
  • provést cvičení jako nácvik případných pádů.
Inline stezky stále přibývají a příležitostí k bruslení na kolečkových bruslích tak máme čím dál více.

Inline stezky stále přibývají a příležitostí k bruslení na kolečkových bruslích tak máme čím dál více.

Kvalitní brusle a především kvalitní kolečka na brusle jsou základ

Není inline bruslení jako inline bruslení. Jednoznačně platí, že od typu bruslení se odvíjí i typ kolečkových bruslí, které si musíte pořídit a s tím souvisí i to, jaká kolečka na brusle zvolit. Obecně se inline bruslení dělí na několik disciplín. Většina z nás se věnuje kondičnímu bruslení neboli fitness skating. Specialitami pak jsou rychlostní inline bruslení (Speed skating), freestylové bruslení (Freestyle skating), tzv. agresivní bruslení (Aggressive skating) a bruslení v terénu (Off-roading neboli Trail skating).

Samostatnou kategorii tvoří in-line hokej (Inline hockey neboli Roller hockey). Pro tento sport jsou vyhledávanými pánské kolečkové brusle Bauer. Článek o specifikách jednotlivých inline sportovních disciplín i o tom, jak se liší pro ně základní výstroj, tedy inline brusle, si přečtěte v článku v magazínu ProfiModa.cz.

Máte rádi hokej? Zahrajte si inline hokej!

Máte rádi hokej? Zahrajte si inline hokej!

Inline kolečkové brusle jsou tvořeny botou, rámem (nazývaným nůž) a kolečky. Bota má noze poskytnout pohodlí a podpořit kotník. Důležité je, aby nebyla těžká. Rám brusle je připevněn k botě a z druhé straně na sobě nese soustavu koleček. Standardní rekreační inline brusle pak mají na jedné botě třecí brzdu.

Jak si vybrat kvalitní kolečka na brusle?

Množství koleček na každé inline brusli bývá čtyři až pět. Obvyklý průměr koleček je 230 až 325 mm. Větší kolečka se používají pro dosažení větších rychlostí bruslení. Jsou však hůře ovladatelné a k jízdě na nich potřebujete větší sílu. Naopak inline brusle s menšími kolečky jsou pomalejší, avšak lépe ovladatelné a snadněji zvládnutelné. Šířka koleček je standardně 24 mm.

Kolečka na brusle se obvykle vyrábí z polyuretanu. Tvrdost koleček má vliv na jejich trvanlivost. Odvíjí se od ní ale i schopnost absorbovat nárazy při jízdě a udržet třecí odpor na různých typech povrchů. Stupnice tvrdosti koleček se pohybuje od 74A až po 97 A.

Kolečkové brusle pro děti vybírejte velice dobře. Nekvalitní mohou být příčinou úrazu, nebo vaše dítě na tento spor zanevře dříve, než v něm objeví kouzlo.

Kolečkové brusle pro děti vybírejte velice dobře. Nekvalitní mohou být příčinou úrazu, nebo vaše dítě na tento spor zanevře dříve, než v něm objeví kouzlo.

Kdy si vybrat měkká kolečka (cca 74A až 78A)?

  • když chceme, aby brusle dobře drželi na hladkém povrchu
  • pokud nepotřebujeme dosahovat příliš vysoké rychlosti
  • jestliže nám nevadí kratší životnost koleček (rychleji se opotřebují)
  • když si pořizujeme brusle pro rekreační využití

Kdy si vybrat středně tvrdá kolečka (cca 78A až 85A)?

  • když hledáme kompromis mezi měkkými a tvrdými kolečky
  • když hledáme univerzální kolečka na multifunkční inline brusle
  • jako lepší kolečka pro dámské kolečkové brusle

Kdy si vybrat středně tvrdá kolečka (cca 85A až 97A)?

  • když potřebujeme dosáhnout vysoké rychlosti bruslení
  • jestliže nám nepřekáží, že všechny nárazy a otřesy jsou přenášeny na nohy bruslaře
  • pokud hledáme trvanlivější kolečka
  • když chceme na bruslích dělat obraty
  • pokud chceme brzdit smykem
  • jestliže se zajímáme o tzv. agresivní styly bruslení
  • pokud plánujeme hrát inline hokej

Nesmíme zapomenout na to, že důležitým parametrem koleček jsou i ložiska. Od jejich kvality se odvíjí jak dobře se kolečka inline bruslí otáčí a i samotná rychlost bruslení. Kvalitní ložiska nejsou potřebná jen pro profesionály, ale i pro začátečníky na bruslích nebo pro rekreační inline bruslaře. Ložiska se v dobrém stavu udržují mazáním.

Použití kolečkových bruslí se často odvíjí od typu použitých koleček. Každý druh inline pohybu potřebuje jiný typ koleček. Kvalitní ložiska musí být samozřejmostí.

Použití kolečkových bruslí se často odvíjí od typu použitých koleček. Každý druh inline pohybu potřebuje jiný typ koleček. Kvalitní ložiska musí být samozřejmostí.

Pro bezpečnou jízdu nezapomeňte na kvalitní chrániče

Pád na kolečkových bruslích bývá nejen nepříjemný a bolestivý, ale většinou s následky a někdy je dokonce nebezpečný. Je naprosto nezbytné chránit se při jízdě ochrannými pomůckami. Především helmou a dalšími chrániči: chrániči loktů, chrániči kolen a chrániči zápěstí. Chrániče rozhodně nejsou jen výbavou pro dětské kolečkové brusle. Patří na tělo bruslařů všech věkových kategorií.

Zdroj obrázků: koláže ContentPub s.r.o. – specialista na copywriting a vizualizaci obsahu

CHCI MAGAZÍN ZDRAVÍ A KRÁSA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Zdraví a krása do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem největší komunity lidí, kteří si váží své zdraví a chtějí být krásnými.

Váš e-mail