Dvakrát v týdnu by na našem stole neměla chybět mastná, především mořská ryba. Rybí tuk, který obsahuje, je totiž důležitý pro naše zdraví i krásu.

Víte, že rybí tuk je pro lidský organismus téměř nepostradatelným? Působí příznivě na naše zdraví i krásu. Jak je známo, tuk z ryb obsahuje omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro nás velice prospěšné. Lidský organismus si je sám neumí vytvořit, proto je přijímáme v potravinách nebo v potravinových doplňcích. A rybí tuk je jejich ideálním přírodním zdrojem.

Rybí tuk pozitivně ovlivňuje naše zdraví i krásu.

Rybí tuk pozitivně ovlivňuje naše zdraví i krásu.

Nebojte se tučných ryb!

Nejvíce rybího tuku nalezneme v tučnějších makrelách, v tuňácích a sledích. Dopřát si tyto potraviny pravidelně může být finančně i časové náročné. Proto mnoho lidí užívá rybí tuk v tabletách, přesněji tedy v doplňcích stravy v podobě kapslí s rybím tukem. Což se hodí i v případě, že zrovna nejste milovníci ryb. Na trhu je skutečně veliký výběr doplňků stravy.

Čtěte složení potravin a potravinových doplňků – rybí tuk se mnohdy schovává za jiné názvy

Ne vždy najdete na potravinovém doplňku nebo na vitaminových přípravcích napsáno, že obsahují rybí tuk. Mnohdy narazíte na zkratku DHA (kyselina dokosahexaenová) nebo EPA (kyselina eikosapentaeová). Obě kyseliny patří mezi omega-3 mastnými kyselinami mezi ty nejkvalitnější a v podstatě jsou složkami rybího tuku.

Pro mnohých z nás je pohodlnější přijímat rybí tuk jako doplněk stravy v podobě kapslí.

Pro mnohých z nás je pohodlnější přijímat rybí tuk jako doplněk stravy v podobě kapslí.

Denní doporučený příjem rybího tuku je cca 1000 mg. Z toho by v součtu denní doporučený příjem DHA a EPA měl tvořit 200 až 300 mg. Pokud preferujete příjem živin z potravin, je zapotřebí si dopřát alespoň 2x týdně 100g porci některé z na omega-3 nenasycené mastné kyseliny bohatých ryb.

Ryby a obsah omega-3 mastných kyselin

100g porce rybyObsah Omega-3 (v mg)
tuňák5999
makrela2777
sleď2541
sardinky (čerstvé)1579
úhoř1035
sumec877
pstruh717
platýs482
losos309
Popisek: Ryby se od sebe liší obsahem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Nejlepší jsou tuňák, makrela a sledě.

Popisek: Ryby se od sebe liší obsahem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Nejlepší jsou tuňák, makrela a sledě.

K čemu jsou rybí tuk a především obsažené omega-3 nenasycené mastné kyseliny dobré?

  • Rybí tuk zmenšuje riziko srdečního onemocnění. Je vhodný pro všechny, kdo mají příliš vysoký tlak, vyšší hodnotu cholesterolu, a rybí tuk také snižuje srážlivost krve.
  • Tuk z ryb užívají ženy při bolestivé menstruaci, při psychických potížích i migrénách.
  • Doporučuje se při zánětech cév, kloubů, a při různých kožních onemocněních. Pomáhá například při lupénce, a dokonce zlepšuje pružnost a průchodnost cév.
  • Omega-3 mastné kyseliny působí preventivně proti rakovině prsu i tlustého střeva.
  • Významně ovlivňuje imunitní systém a pohybový aparát.
  • Rybí tuk je výborný na pleť, také se nám díky němu nelámou nehty a vlasy.
  • Zlepšuje paměť a koncentraci. Obecně příznivě působí na rozvoj dětského mozku a to už v prenatálním období.
  • Je pomocníkem proti únavě a depresím. Napomáhá zlepšovat různé psychické potíže, pomáhá při schizofrenii i dyslexii dětí.
  • Pozitivně vplývá na zlepšen stavu kožních onemocněné, jako je třeba lupénka (psoriáza).
Rybí tuk patří do našeho jídelníčku. Kdo není moc na ryby, má možnost rybí tuk, a tedy DHA a EPA, přijímat v doplňcích stravy.

Rybí tuk patří do našeho jídelníčku. Kdo není moc na ryby, má možnost rybí tuk, a tedy DHA a EPA, přijímat v doplňcích stravy.

Rybí tuk je důležitý v těhotenství

Těhotné ženy si určitě všimly, že jako součást těhotenských vitamínů bývá doporučována i DHA a EPA – tedy ty složky rybího tuku, kvůli kterému by neměly chybět v naší stravě především mořské ryby. Říká se, že pokud chcete mít chytré miminko, měly byste v těhotenství rybí tuk užívat. Má totiž výborný vliv na vývoj nervové soustavy, mozku a očí. U chlapců má vliv na vývoj kvalitních spermií. Zejména je však důležitý pro rozvoj mozku dítěte. S užíváním DHA a EPA, a tedy rybího tuku, by neměly ženy přestat ani po porodu. Dítě je totiž z těla matky přijímá nadále a to v mateřském mléku.

Ryby a rybí tuk nesmí chybět v jídelníčku těhotných žen a kojících žen po porodu.

Ryby a rybí tuk nesmí chybět v jídelníčku těhotných žen a kojících žen po porodu.

Některé studie spojují dokonce nedostatek DHA během těhotenství s rozvojem ADHD u dětí, tedy s lehkou mozkovou dysfunkcí. Ta způsobuje především poruchy pozornosti a hyperaktivitu dítěte.

Zdroj obrázků: Shutterstock, koláže ContentPub s.r.o. – specialista na copywriting a vizualizaci obsahu

CHCI MAGAZÍN ZDRAVÍ A KRÁSA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Zdraví a krása do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem největší komunity lidí, kteří si váží své zdraví a chtějí být krásnými.

Váš e-mail